Elektronické zariadenia ako televízia, počítače, tablety či smartfóny nám môžu nielen pomáhať, ale aj vážne škodiť. Obzvlášť deťom, ktorých rodičia používanie týchto zariadení nechávajú iba na rozhodovaní detí a k akémukoľvek z nich majú neobmedzený prístup. Aké negatívne dopady môžu mať elektronické obrazovky na detský vývoj, ak ich neregulujeme?
Negatívne vplyvy tabletov na deti
Výskumy tvrdia, že je to dôležitý faktor pri vzniku detskej obezity, nakoľko zvyšuje BMI už u detí predškolského veku. Trávením času pred obrazovkami sa znižuje množstvo pohybu a je spojené s tým, že deti vedie ku konzumácii nezdravých jedál. Televízia v detskej izbe sa spája s obezitou v každom veku.
Zodpovední a informovaní ľudia svoje deti kontrolujú
Možno ste si dodnes predstavovali, že tí najvyššie postavení ľudia v technologických firmách majú doma steny ako obrovské veľkoplošné obrazovky a všetko tu svieti, bliká či reaguje na dotyk a ich deti majú k dispozícii všetky elektronické novinky. No opak je pravdou.
Stále častejšie sa hovorí o tom, že vysokopostavení a úspešní ľudia z takýchto firiem svoje deti nenechávajú napospas elektronike ako sa mi zažiada. Dokonca svoje deti posielajú do škôl, kde sa elektronike vyhýbajú pri výuke úplne. Takým príkladom sú aj waldorfské školy, ktoré dnes nájdete už i u nás. Ich zmyslom je rozvoj rozumu, citu a vôle v rovnakej miere, kde sa významne vo vyučovacom procese využíva kreativita – ručné práce, hudba, kontakt s prírodou a pod.
Samotný Steve Jobs v rozhovore s reportérom New York Times, Nickom Biltonom, na otázku: „Vaše deti musia milovať iPad, však?“, odpovedal: „Ony ho nepoužívajú. My doma limitujeme to, koľko technológii naše deti používajú.“
V dnešnej dobe, kedy je používanie smartfónov a tabletov rodičmi len málokde obmedzované, to možno vyznie veľmi striktne, no títo ľudia určite vedia, čo neprimerané používanie technológií s ľuďmi robí.
Chris Anderson, riaditeľ firmy 3D Robotics, otec piatich detí od 7 -18 rokov objasňuje, čo vedie ľudí z technologického priemyslu k takémuto striktnému postoju:
„Moje deti obviňujú mňa aj manželku, že sme fašisti, priveľmi znepokojení technológiami. Hovoria nám, že žiadni z ich kamarátov nemajú doma tie isté pravidlá… Je to preto, lebo my sme zažili nebezpečenstvá technológií na vlastnej koži. Videl som to na sebe a nechcem to isté vidieť aj u mojich detí.“
Nebezpečenstvom myslel vystavovanie detí nevhodnému obsahu ako pornografia, šikanovanie od iných detí a možno to najhoršie zo všetkých - závislosť na týchto zariadeniach.
Panuje presvedčenie, že čas strávený vonku na vzduchu bol ešte pred pár rokmi neporovnateľne dlhší. Deti sa učili z interakcie medzi sebou a prostredím. Boli tiež kreatívnejšie, lebo si mnoho vecí, s ktorými sa hrali, vyrábali. Ich myslenie bolo kreatívnejšie.
Väčšina týchto prísnych rodičov sa zameriava na obmedzenie času, ktorý deti môžu stráviť na tablete či telefóne podľa veku. Napríklad Alex Constantinopole, výkonný riaditeľ spoločnosti OutCast Agency zameranej na komunikáciu a marketing technológií svojho 5-ročného syna nenecháva počas týždňa elektronické zariadenia používať vôbec. Jeho staršie deti medzi 10 a 13 rokov môžu stráviť pred obrazovkami len 30 minút. Delia tiež tento celkový čas na edukačný a zábavný, pretože si uvedomujú, že čím je dieťa staršie, tým viac potrebuje pracovať na počítači.
Digitalizácia v školách
Vedci apelujú aj na školy, aby to s digitalizáciou vyučovania nepreháňali. Nesnažme sa za každú cenu vsunúť čo najskôr deťom do rúk tablety a robiť s nimi všetky úlohy len takouto formou. Skôr sa uistime, že majú počas dňa stráveného v škole dostatočné množstvo interakcií tvárou v tvár, budujú si vzájomné vzťahy, svoju emocionálnu inteligenciu. To bude pre ich vývoj ďaleko dôležitejšie.
Koľko je veľa a koľko akurát?
American Academy of Pediatrics (AAP) varuje, že deti od 3 do 18 rokov by mali celkovo pred obrazovkami stráviť denne do 2 hodín. Deti mladšie ako 2 roky by pozerať televíziu alebo hrať sa na tablete nemali vôbec. Navyše podľa AAP Council on Communications and Media neexistuje žiadny dôveryhodný dôkaz, ktorý by potvrdzoval, že akýkoľvek typ obrazovky má pre bábätká a batoľatá nejaké benefity.
Viaceré prieskumy tvrdia, že odporúčaný limit je aj niekoľko násobne prekračovaný. Rodičom odporúčajú, aby sa vyhli televízii v detskej izbe či neobmedzenému prístupu detí k tabletu. Podľa prieskumu, ktorý publikovali v roku 2013, 8- ročné deti trávia denne pred obrazovkami alarmujúcich 8 hodín. U tínedžerov je to až 11 hodín denne.
Elektronické zariadenia môžu oberať deti o dôležité vývojové skúsenosti. To je dôvod prečo pediatri vyzývajú rodičov, aby nahradili čas pred obrazovkami so skúsenosťami zo skutočného sveta. Len rodičia totiž môžu byť tí, ktorí môžu tomuto negatívnemu vývoju zabrániť.
Nemusíme démonizovať médiá, ani elektronické zariadenia, pretože sú neoddeliteľnou a stále rastúcou súčasťou našich životov, ale musíme učiť deti, ako ich správne používať, ako robiť správne rozhodnutia pre ich budúcnosť, aby veci, ktoré majú, boli vždy pre ich život prospešné a nie naopak.